Mint minden diák én se gondolkoztam másként, minthogy tanárnak lenni könnyű. Ám miután egy kis belátást nyertem interjúm során a tanári életbe, már másként látom a dolgokat.
Papp Tibor tanár úrral beszélgettünk kicsit az iskolai életről.
Miért választotta a tanári pályát?
Édesanyám is tanítónő volt, így kiskoromtól kezdve sok időt tölthettem az iskolában, ahol ő tanított. Nagyon szerettem gyerekek között lenni és elég korán lehetőségem nyílt tanítási-nevelési módszereit is ellesni. Az, hogy a tanári pályát választottam foglalkozásomnak, tulajdonképpen neki köszönhetően családi indíttatású volt.
A sok tantárgy közül, mint pl. testnevelés, angol, irodalom… Miért a német nyelv oktatására esett a választás?
Az egyik unokatestvéremnek volt egy német barátja, akivel egyszer ellátogatottak hozzánk. Az unokanővérem már beszélte a nyelvet, viszont a szüleim és én csak ültünk velük szemben és nagyokat mosolyogtunk idegen vendégünkre. Az unokanővérem fordított, próbálta segíteni a kommunikációt közöttünk. Nagyon megtetszett a nyelv és ez volt az a pillanat, amikor elhatároztam, hogy meg szeretnék tanulni németül. Nagy lökést jelentett ebben, hogy később 12 éves koromban ellátogattunk hozzájuk Németországba. Ekkor már férj és feleségként fogadtak bennünket. 1 hónapig voltunk kint édesanyámmal, mert akkor még nem lehetett csak úgy szabadon utazni Nyugatra, így édesapámnak és a bátyámnak itthon kellett maradnia. Az utazás felejthetetlen élmény volt számomra és még jobban meghozta a kedvem a nyelvtanuláshoz. Hatalmas impulzus volt ez számomra, hogy később német nyelvtanár lettem.
Mi a leghatásosabb módja a német nyelv elsajátításának?
A pozitív hozzáállás a nyelvtanulás kulcsa – ezt jól jegyezzétek meg! Az alap dolgokat az ember, ha akarja, ha nem, nem tudja kikerülni, ilyen pl. a szótanulás: bizony le kell ülni, és meg kell tanulni a szavakat. Az alapszókincs után elkezdhetünk mondatokat alkotni. Leírjuk, illetve gyakran hangosan ismételjük azokat. Megfelelő szókincs és mondatpanel elsajátítása után egész jól el lehet boldogulni idegen nyelvi kommunikációnk során. Nem lehet mindenki nyelvtudor, de szorgalommal a magunk szintjén idővel elérhetővé válhat a kívánt eredmény! Sokat segíthet ebben a folyóiratok, könyvek olvasása. Általában a diákok az angol slágereket szeretik, de én bátorítom őket a német slágerek hallgatására is. Mert ez is beindíthatja a fantáziát, segít a szavak tanulásában. A filmnézésben pedig az a jó hogy a halláshoz kép is társul. Ma már külföldre is könnyű eljutni és akinek van lehetősége éljen is ezzel, mert az eredeti nyelvi környezet segíti a leghatékonyabban egy idegennyelv elsajátítását. Az iskolánk pedig kiválóan alkalmas arra, hogy az alapokat egy kis odafigyeléssel mindenki jól elsajátíthassa, megfelelő szorgalommal pedig eredményes érettségi vizsgát, később akár sikeres nyelvvizsgát is tehessen! Persze mindezek, úgy gondolom minden idegennyelv elsajátítása esetén is hatásos módszerek lehetnek!
Mennyi időt is töltenek a tanárok az iskolában illetve az iskolán kívül a maradandó dolgozatjavításokkal?
Alapvetően 24 órám van egy héten, ez a tanórákat foglalja magában, de szerintem sokszor láthatjátok, hogy gyakran négy óra körül, illetve nem egyszer utána szoktam elhagyni az iskolát. Nem szeretem haza vinni a munkát, sokkal szívesebben javítom ki a dolgozatokat, gyűjtök anyagokat, és készülök fel a következő napi órákra itt az iskolában. Persze a pihenés is nagyon fontos, és mi is legalább annyira mint a diákok, mi is nagyon várjuk az évközi szüneteket. A nyári szünetet sokan irigylik tőlünk! Azonban nekünk csak az érettségi lezárásával július 1- től kezdődik a szünet és augusztus 20. után már jönnünk kell, hogy előkészítsük a zökkenőmentes tanévkezdést számotokra. Ha fizikáli-san nem is annyira, de mentálisan igen kimerítő munka után mindenkinek szüksége van erre a hosz-szúnak tűnő, ám gyorsan elsuhanó idő-re, hogy kipi-henhessük az évet és megújult erővel, vidáman vágjunk neki, tanárok és dákok együtt az előttünk álló új tanévnek.
Hogyan esett a választás a KPG-re?
Már főiskolás koromban is tanítottam néhány órában egy középiskolában. Ugyanaz általános iskolában is volt tanítási gyakorlat számunkra de én úgy éreztem, hogy nagyobb gyerekekkel szívesebben szeretnék együtt dolgozni. Debrecenből jöttem a fővárosba, mivel a bátyám már régóta itt élt, és özvegy édesanyám is felköltözött Budapestre, már csak én maradtam vidéken. Nem a legjobb érzés, amikor az ember távol van a családjától, így én is úgy döntöttem, hogy ideköltözöm, hogy közelebb legyünk egymáshoz. Negyedik tanévemet kezdtem itt a Kovács Pál Baptista Gimnáziumban. A sport mindig is közel állt hozzám, de a családi indíttatás is szerepet játszott. A bátyám ajánlotta figyelmembe az iskolát, akinek sikeres kézilabda edzőként kapcsolata volt a gimnáziummal, diákolimpiát is nyert csapatával, amit az iskola folyosóján lévő tablókon is láthattok (csapatának tagjai voltak többek között Szucsánszki Zita, Tomori Zsuzsa, Vérten Orsolya).
Volt-e gyerekkori álma?
Nagyon szerettem focizni. Így én is eljátszottam a gondolattal, mint itt nagyon sokan hogy focista leszek.
Egyszer az osztályfőnököm megkérdezte ki a példaképem: én Nyilasi Tibort választottam. A barátaimmal sokat jártam focizni. Mivel elég jó volt a fejjátékom, azaz sok gólt fejeltem (junior házi gólkirály is voltam a csapatomban), a mérkőzés közben gyakran kiabálták: „Bólints Tibi!” Ez a becenév egy ideig rám is ragadt, s mivel Nyilasi is igen jól fejelt és engem is Tibinek hívnak, így mondhatni ő lett a példaképem.
Ám mindezek ellenére nem lettem focista, hanem a diákok nagy bánatára tanár lettem. 😀
Mivel szereti tölteni szabad idejét?
Érdekelnek a közéleti ügyek. A körülöttünk lévő dolgok, események. Figyelemmel követem a híreket, érdekel a politika.
Szeretek kulturális programokra, múzeumokba járni, művelődni. Legutóbbi nagy élményem Placido Domingo operaénekes Papp László Sportarénában rendezett lenyűgöző koncertje volt.
Vannak-e gyerekkori vagy mostani álmai, vagy célja, amit még el szeretne érni a jövőben?
Gyerekkori álmom igazán nincs, de a világ mai menetén változtatnék. Szívesen szólnék bele közéleti dolgainkba, szeretném jobbá tenni az emberek életét a gondolataimmal, tevékenységemmel mind szűkebb, mind pedig tágabb környezetemben…
Fodor Klarissza